αρθρίτιιδα ισχίου ντούσης διονύσιος ορθοπαιδικός άλιμος

Αρθρίτιδα ισχίου

Η αρθρίτιδα του ίσχιου είναι μία φλεγμονώδης, χρόνια νόσος κατά την οποία καταστρέφονται προοδευτικά όλα τα δομικά στοιχεία της άρθρωσης, αρθρικές επιφάνειες, χόνδροι, και υποχόνδρια οστά. Μπορει να προκληθεί απο πολλά αίτια, κυρίως όμως απαντάται στους εξής διαφορετικούς τύπους:

• οστεοαρθρίτιδα
  • ρευματοειδής αρθρίτιδα
  • μετατραυματική αρθρίτιδα
  • αρθρίτιδα οφειλόμενη σε συγγενή δυσπλασία του ισχίου

Η αρθρίτιδα του ισχίου εμφανίζεται συνήθως  σε άτομα άνω των πενήντα ετών λόγω φυσικής φθοράς εξ αιτίας της έντονης καταπόνησης. Όταν εμφανίζεται σε άτομα νεαρότερης ηλικίας, συνήθως οφείλεται σε κάποιο σημαντικό τραυματισμο που οδηγεί σε μόνιμη βλάβη στην άρθρωση, οπότε παίρνει τη μορφή της μετατραυματικής αρθρίτιδας του ισχίου.

Μία άλλη συχνή αιτία εμφάνισης της σε νεαρά άτομα είναι η συγγενής δυσπλασία της άρθρωσης (εκ γενετής διαταραχή στην κατασκευή της άρθρωσης) που οδηγεί σε πρώιμη φθορά και καταστροφή της, ακόμη και σε ηλικίες μικροτερες των 50 ετών.

Αρθρίτιδα ισχίου : Τύποι

• Η οστεοαρθρίτιδα είναι ο πιο συχνός τύπος αρθρίτιδας ισχίου. Πρόκειται για μια εκφυλιστική χρόνια πάθηση, τελικό αποτέλεσμα της οποίας είναι η ολοσχερής καταστροφή του αρθρικού χόνδρου. Χωρίς την πολύτιμη βοήθεια του χόνδρου, τα οστά ακουμπούν το ένα το άλλο και η κάθε κίνηση προκαλεί αφόρητους πόνους.
  • Η ρευματοειδής αρθρίτιδα είναι μια αυτοάνοση πάθηση, δηλαδή ο ίδιος ο οργανισμός επιτίθεται στους ιστούς και σταδιακά καταστρέφει τους συνδέσμους, τους χόνδρους και τα οστά.
  • Η μετατραυματική αρθρίτιδα, παρουσιάζεται έπειτα από σημαντική κάκωση στην περιοχή είτε συνέπεια κατάγματος.
  • Η συγγενής δυσπλασία του ισχίου, δηλαδή η ανώμαλη κατασκευή της άρθρωσης εκ γενετής, συνοδεύει το άτομο σε ολόκληρη τη ζωή του και οδηγεί σε ανώμαλη κίνηση και φορτίσεις στην άρθρωση. Αποτέλεσμα είναι η πρώιμη εμφάνιση αρθρίτιδας και η ανάγκη για χειρουργική αντιμετώπιση αυτής σε νεαρές ηλικίες.

Κοινό αποτέλεσμα σε όλους τους τύπους είναι η καταστροφή των επιφανειών της άρθρωσης, ώστε απο ομαλές και λείες να καταλήγουν σε ανώμαλες και τραχείες. Σαν κατάληξη οι κινήσεις της άρθρωσης γίνονται επώδυνες και ο ασθενής ταλαιπωρείται και περιορίζεται στην καθημερινότητα του.

Αρθρίτιδα ισχίου : Συμπτώματα

Τα κύρια συμπτώματα που βιώνουν όσοι πάσχουν από αρθρίτιδα ισχίου είναι τα ακόλουθα :

• Οξύς πόνος στην περιοχή γύρω από το γοφό και ιδίως στην πρόσθια επιφάνεια του ισχίου, που εμφανίζεται και επιδεινώνεται με τις κινήσεις της άρθρωσης και του μηρού. Αρχικά ο πόνος εκδηλώνεται κατόπιν κούρασης και σταδιακά γίνεται μόνιμος και συνεχίζει να ταλαιπωρεί τον ασθενή ακόμη και κατά τη νυκτερινή κατάκλιση.
  • Περιορισμένη κινητικότητα. Καθώς εξελίσσεται η πάθηση ο ασθενής δεν είναι σε θέση να επιτελέσει απλές καθημερινές λειτουργίες όπως πχ. το ανέβασμα σκάλας.

Αρθρίτιδα ισχίου : Ποιούς αφορά

Η αρθρίτιδα ισχίου εμφανίζεται και στα δύο φύλα, με στατιστικά στοιχεία να δείχνουν πως η νόσος εμφανίζεται σε μεγαλύτερο ποσοστό στις γυναίκες σε σχέση με τους άνδρες. Συνήθως οι ασθενείς είναι εξήντα ετών και άνω. Είναι δυνατόν όμως να εμφανιστεί και σε νεότερους ανθρώπους όπως π.χ. σε αθλητές των οποίων η αρθρώσεις υφίστανται καθημερινή καταπόνηση ή σε άτομα που παρουσιάζουν κάποια δυσπλασία στην περιοχή.

Αρθρίτιδα ισχίου : Ανατομία της περιοχής

Το ισχίο κατατάσσεται στις μεγαλύτερες αρθρώσεις του ανθρώπινου σώματος. Αποτελείται από την κοτύλη, μια κοίλη επιφάνεια που ανήκει στην περιοχή της λεκάνης και μια σφαιρική επιφάνεια την κεφαλή του μηριαίου. Ο αρθρικός χόνδρος καλύπτει την επιφάνεια της κεφαλής του μηριαίου και της κοτύλης. Η κύρια λειτουργία του αρθρικού χόνδρου είναι να απορροφά τους κραδασμούς και να επιτρέπει την ομαλή και χωρίς τριβή κίνηση της κεφαλής μέσα στην κοτύλη.

Αρθρίτιδα ισχίου : Διάγνωση

Για να επιβεβαιωθεί πως κάποιος πάσχει από αρθρίτιδα ισχίου επιβάλλεται η επίσκεψη σε ορθοπεδικό ιατρό. Ο ιατρός αφού καταγράψει λεπτομερώς το ιστορικό του πάσχοντος θα προβεί σε κλινικό έλεγχο. Κατά τον κλινικό έλεγχο ο ιατρός θα εξετάσει το βαθμό ευαισθησίας στην περιοχή, την ένταση του πόνου, τυχόν προβλήματα κατά τη βάδιση και το εύρος κίνησης της άρθρωσης. Ακολούθως θα υποβάλει τον πάσχοντα σε απεικονιστικό έλεγχο. Συνήθως πρόκειται για απλές ακτινογραφίες με τις οποίες διαπιστώνεται η ύπαρξη κύστεων και οστεοφύτων. Σε πολύ σπάνιες περιπτώσεις ο ασθενής μπορεί να χρειαστεί να υποβληθεί σε μαγνητική ή αξονική τομογραφία.

Αρθρίτιδα ισχίου : Τρόποι αντιμετώπισης

Η αρθρίτιδα της περιοχής του ισχίου μπορεί να αντιμετωπιστεί συντηρητικά ή επεμβατικά. Αυτό εξαρτάται από το μέγεθος της βλάβης που έχει υποστεί το ισχίο.

Αρθρίτιδα ισχίου : Συντηρητική αντιμετώπιση

Συνήθως εφαρμόζεται στα αρχικά στάδια εμφάνισης της πάθησης, ο ρόλος της είναι καθαρά ανακουφιστικός και περιλαμβάνει αλλαγές στον τρόπο ζωής, πρόγραμμα φυσικοθεραπείας και φαρμακευτική αγωγή.

Σε ασθενείς με αρθρίτιδα ισχίου κρίνεται απαραίτητο να πραγματοποιήσουν συγκεκριμένες αλλαγές στον τρόπο ζωής, ούτως ώστε να μειωθούν σε ένταση τα συμπτώματα και να επιβραδυνθεί ο ρυθμός εξέλιξης της πάθησης.

Οι αλλαγές περιλαμβάνουν:

• Αλλαγή στις διατροφικές συνήθειες. Ειδικά στην περίπτωση που ο πάσχων ανήκει στην κατηγορία των παχύσαρκων ατόμων είναι κομβικής σημασίας η απώλεια βάρους.
  • Ένταξη άσκησης, που δεν καταπονεί την περιοχή του ισχίου, στο καθημερινό πρόγραμμα. Ιδανική θεωρείται η κολύμβηση.
  • Αποφυγή δραστηριοτήτων που καταπονούν τα ισχία όπως η άρση βάρους και η βάδιση σε σκάλες και ανηφόρα

Αρθρίτιδα ισχίου: Φυσικοθεραπεία

Στη συντηρητική αντιμετώπιση της αρθρίτιδας του ισχίου συμβάλλουν και οι ασκήσεις φυσικοθεραπείας. Ένα πρόγραμμα φυσικοθεραπείας, προσαρμοσμένο στις προσωπικές ανάγκες του εκάστοτε ασθενή, από έμπειρο φυσικοθεραπευτή σε συνεργασία με το θεράποντα ιατρό θα δυναμώσει τους μύες και θα βελτιώσει την κινητικότητα στην περιοχή. Το πρόγραμμα φυσικοθεραπείας περιλαμβάνει θεραπευτική μάλαξη, διαθερμίες, ηλεκτροθεραπεία, κατάλληλες ασκήσεις κ.α.

Αρθρίτιδα ισχίου : Φαρμακευτική αντιμετώπιση

Συνήθως χορηγούνται αναλγητικά και αντιφλεγμονώδη για τη συμπτωματική αντιμετώπιση του πόνου και του οιδήματος στην περιοχή. Η χρήση τους ενδείκνυται κυρίως στα αρχικά στάδια της πάθησης για ανακουφιστικούς λόγους. Εκτός από τα προαναφερθέντα φαρμακευτικά σκευάσματα είναι δυνατό σπανιότερα να χορηγηθούν και ενέσιμα κορτικοστεροειδών ή υαλουρονικού οξέος.

Αρθρίτιδα ισχίου : Χειρουργική αντιμετώπιση

Όταν η συντηρητική θεραπεία δεν μπορεί να προσφέρει πια ανακούφιση στον ασθενή και οι βλάβες στην περιοχή του ισχίου είναι εκτεταμένες η χειρουργική αντιμετώπιση είναι η μόνη λύση.

Η αρθρίτιδα του ισχίου αντιμετωπίζεται οριστικά με την ολική αρθροπλαστική του ισχίου.

Η ολική αρθροπλαστική είναι η χειρουργική μέθοδος όπου οι αρθρικές επιφάνειες που έχουν υποστεί βλάβη αντικαθίστανται από ειδικά εμφυτεύματα από κράματα μετάλλων και πολυαιθυλένιο (ένα σκληρό πλαστικό). Ο χειρουργός αφαιρεί τις κατεστραμμένες αρθρικές επιφάνειες και προετοιμάζει κατάλληλα τη λεκάνη και το μηριαίο οστό ώστε να υποδεχθούν τα μεταλλικά εμφυτεύματα. Με αυτό τον τρόπο αντικαθίσταται πλήρως η δυσλειτουργική  άρθρωση και ο πάσχων αποκτά μια νέα, πλήρως λειτουργική και ανώδυνη τεχνητή άρθρωση.

Σημαντική πρόκληση στην αρθροπλαστική του ισχίου είναι η οδός με την οποία θα φτάσει κανείς βαθιά έως την άρθρωση χωρίς να τραυματίσει τους γύρω ιστούς. Για αυτό το σκοπό έχουν αναπτυχθεί οι ελάχιστα επεμβατικές τεχνικές AMIS και SuperPath, που είναι οι πλέον σύγχρονες και αποτελεσματικές τεχνικές για την πραγματοποίηση ολικής αρθροπλαστικής του ισχίου. Πρόκειται για ελάχιστα επεμβατικές μεθόδους κατά τις οποίες οι τένοντες και οι μύς που περιβάλλουν το ισχίο δεν κόβονται ούτε αποκολλώνται. Δίνεται έτσι η δυνατότητα πλέον ο χειρουργός χρησιμοποιώντας εξειδικευμένη εργαλειοσειρά και χειρουργικό τραπέζι, να εκτελεί την αρθροπλαστική του ισχίου με ατραυματικό τρόπο, σεβόμενος όλα τα σημαντικά μαλακά μόρια γύρω απο την άρθρωση. Σαν αποτέλεσμα οι ασθενείς μπορούν και περπατάνε άμεσα, απο την πρώτη κιόλας ημέρα, ενώ μειώνεται στο ελάχιστο το μέγεθος της τομής του δέρματος και η περιεγχειρητική απώλεια αίματος.

Η επέμβαση σημειώνει υψηλά ποσοστά επιτυχίας. Η συντριπτική πλειοψηφία των πασχόντων που υποβλήθηκαν σε αυτήν δηλώνουν ικανοποιημένοι.

Αρθρίτιδα ισχίου : Οφέλη ολικής αρθροπλαστικής

Το κυριότερο όφελος που αποκομίζει ο ασθενής είναι ότι απαλλάσσεται οριστικά από την αρθρίτιδα ισχίου. Εκτός όμως από αυτό με τις σύγχρονες ελάχιστα επεμβατικές μεθόδους (AMIS και SuperPath) υπάρχει λιγότερος μετεγχειρητικός πόνος, ελαχιστοποιημένη περιεγχειρητική απώλεια αίματος, μειωμένος κίνδυνος εμφάνισης επιπλοκών, καλύτερο αισθητικό αποτέλεσμα και ταχύτερη ανάρρωση.

Συχνές ερωτήσεις για την αρθρίτιδα ισχίου:

• Είμαι άνω των εβδομήντα ετών μπορώ να προχωρήσω σε ολική αρθροπλαστική ισχίου;

Η ολική αρθροπλαστική συνήθως πραγματοποιείται στα άτομα μεγαλύτερης ηλικίας, διότι για να προχωρήσει κάποιος σε αυτήν πρέπει η αρθρίτιδα να βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο. Με τις σύγχρονες ελάχιστα επεμβατικές τεχνικές αρθροπλαστικής του ισχίου AMIS και SuperPath, η καταπόνηση του οργανισμού απο το ίδιο το χειρουργείο ελαχιστοποιείται και η ανάρρωση επιταχύνεται.

• Αν προχωρήσω σε ολική αρθροπλαστική θα θεραπευτώ εντελώς από την αρθρίτιδα ισχίου που με ταλαιπωρεί;

Η απάντηση είναι, ναι! Αυτό είναι άλλωστε το ζητούμενο, διαφορετικά δεν θα υπήρχε λόγος να υποβληθείτε σε αυτήν τη διαδικασία.

• Είμαι υπέρβαρος θα χρειαστεί να χάσω βάρος;

Ναι, είτε βρίσκεστε στα πρώτα στάδια της νόσου, είτε όχι, το βάρος παίζει καθοριστικό ρόλο στην αρθρίτιδα ισχίου.

• Το βάρος ευθύνεται για το γεγονός ότι πάσχω από αρθρίτιδα ισχίου;

Η απάντηση είναι μερικώς. Το βάρος δεν αποτελεί αιτία για να εμφανιστεί η αρθρίτιδα ισχίου. Συμβάλλει όμως στην επιτάχυνση της φθοράς των αρθρώσεων.