ρήξη μηνίσκου ντούσης διονύσιος χειρουργός ορθοπαιδικός άλιμος

Ρήξη μηνίσκου

Η ρήξη μηνίσκου αποτελεί έναν από τους συχνότερους τραυματισμούς στο γόνατο και εκδηλώνεται συνήθως σε άτομα που ασχολούνται με τον αθλητισμό. Το γόνατο είναι η μεγαλύτερη και ισχυρότερη άρθρωση του ανθρώπινου σώματος. Ο χόνδρος που βρίσκεται στο εσωτερικό της άρθρωσης έχει ως σκοπό να την προφυλάσσει από τη συνεχή καταπόνηση που υφίσταται κατά τις καθημερινές μας δραστηριότητες. Σε κάθε γόνατο υπάρχουν δύο μηνίσκοι ο εξωτερικός και ο εσωτερικός. Οι μηνίσκοι είναι ινοχόνδρινες κατασκευές σε σχήμα μισοφέγγαρου. Μπορούμε να τους φανταστούμε σαν μικρά μαξιλαράκια. Βρίσκονται ανάμεσα στα οστά του μηρού και της κνήμης και σκοπός τους είναι να απορροφούν τους κραδασμούς και να προστατεύουν την άρθρωση από την τριβή.

Ρήξη μηνίσκου : Τι είναι

Η ρήξη μηνίσκου στην ουσία είναι ο τραυματισμός αυτών των μικρών μαξιλαριών. Επέρχεται συνήθως  ύστερα από έναν τραυματισμό ή μια απότομη στροφική κίνηση στην περιοχή του γόνατος. Ο εσωτερικός μηνίσκος είναι εκείνος που τραυματίζεται συχνότερα καθώς αυτός επωμίζεται σε μεγαλύτερο ποσοστό τα φορτία κατά τις κινήσεις του γόνατος.

Ρήξη μηνίσκου : Ποιους αφορά

Η ρήξη μηνίσκου αφορά τους ανθρώπους όλων των ηλικιών. Στις νεότερες ηλικιακές ομάδες προκύπτει έπειτα από σφοδρό τραυματισμό, συνήθως από ισχυρή στροφική κίνηση στο γόνατο τη στιγμή που το πόδι πατάει στο έδαφος. Στις μεγαλύτερες ηλικιακά ομάδες, κυρίως σε άτομα άνω των εξήντα ετών η ρήξη μηνίσκου επέρχεται λόγω φυσικής φθοράς και συνεχούς καταπόνησης. Δεν είναι επομένως απαραίτητο να προηγηθεί σημαντικός τραυματισμός. Είναι πιθανό να προκύψει από το ανέβασμα σκαλοπατιών ή έπειτα από κάποια άλλη έντονη δραστηριότητα π.χ. τρέξιμο.

Ρήξη μηνίσκου : Συμπτώματα

Άτομα που έχουν υποστεί ρήξη μηνίσκου εμφανίζουν:

• οξύ άλγος στην περιοχή του γόνατος
  • δυσκαμψία
  • οίδημα στην περιοχή της άρθρωσης
  • αδυναμία κάμψης ή πλήρους έκτασης του γόνατος
  • κριγμός στην άρθρωση κατά την κίνηση
  • αιφνίδιο λύγισμα κατά τη βάδιση
  • αίσθηση αστάθειας
  • αίσθηση αδυναμίας στο πόδι που έχει υποστεί τη ρήξη

Ρήξη μηνίσκου : Διάγνωση

Για να διαγνωστεί κάποιος με ρήξη μηνίσκου είναι επιβεβλημένη η εξέταση της πάσχουσας περιοχής από ορθοπεδικό διότι τα συμπτώματα ομοιάζουν με άλλες παθήσεις του γόνατος.

Ο ορθοπεδικός θα καταγράψει το ιστορικό του πάσχοντος, θα εξετάσει κλινικά την περιοχή και θα υποβάλει τον ασθενή σε απεικονιστικό έλεγχο για να βεβαιωθεί πως πρόκειται για ρήξη μηνίσκου. Η εξέταση που εντοπίζει τη ρήξη και την ακριβή θέση αυτής είναι η μαγνητική τομογραφία.

Ρήξη μηνίσκου : Αντιμετώπιση

Η ρήξη μηνίσκου αντιμετωπίζεται συντηρητικά και χειρουργικά αναλόγως του μεγέθους , του είδους και της έντασης των συμπτωμάτων της. Εάν η ρήξη μηνίσκου είναι μικρού μεγέθους ή εάν πρόκειται για ρήξη λόγω ηλικιακής φθοράς με ήπια συμπτώματα, προτείνεται συντηρητική αντιμετώπιση. Στην περίπτωση που ο μηνίσκος έχει υποστεί σημαντική βλάβη και τα συμπτώματα είναι έντονα ή η συντηρητική θεραπεία δεν επιφέρει αποτέλεσμα τότε η αντιμετώπιση είναι χειρουργική.

Ρήξη μηνίσκου : Συντηρητική αντιμετώπιση

Η συντηρητική θεραπεία για τη ρήξη μηνίσκου περιλαμβάνει συνδυασμό φαρμακευτικής αγωγής και φυσικοθεραπείας. Τα φάρμακα που χορηγούνται είναι αναλγητικά και αντιφλεγμονώδη για να αντιμετωπιστεί το άλγος και το οίδημα στην περιοχή. Για την αντιμετώπιση του οιδήματος ανακούφιση προσφέρει και η παγοθεραπεία (εφαρμογή επιθεμάτων πάγου). Σε πολύ σπάνιες περιπτώσεις όπου έχουμε υπερβολική διόγκωση του γόνατος ο ιατρός αφαιρεί το αντιδραστικό υγρό με παρακέντηση εισάγοντας μια βελόνα στο εσωτερικό της άρθρωσης. Εκτός από τα παραπάνω ανακούφιση στα συμπτώματα προσφέρουν και οι ενδοαρθρικές ενέσεις υαλουρονικού νατρίου.

Ρήξη μηνίσκου : Φυσικοθεραπεία

Η φυσικοθεραπεία έχει ως στόχο να μειωθούν στο ελάχιστο τα συμπτώματα που ταλαιπωρούν τον πάσχοντα. Ο φυσικοθεραπευτής αναλόγως την περίπτωση και τις ιδιαίτερες ανάγκες του εκάστοτε ασθενούς εφαρμόζει :

• Υπερήχους, ρεύματα TENS και laser για να μειωθεί ο πόνος και το οίδημα.
  • Θεραπευτικό taping για να σταθεροποιηθεί η άρθρωση του γόνατος.
  • Ασκήσεις ενδυνάμωσης του κάτω άκρου.
  • Ασκήσεις ισορροπίας
  • Χειροπρακτική με μαλάξεις της επιγονατίδας και της κνήμης

Ρήξη μηνίσκου : Χειρουργική επέμβαση

Η αρθροσκοπική μηνισκεκτομή ή αρθροσκόπηση είναι μία επεμβατική διαδικασία που εφαρμόζεται από τη δεκαετία του 1990. Η αρθροσκόπηση διενεργείται μέσω δύο πολύ μικρών οπών, μήκους λίγων χιλιοστών. Ο ιατρός με την υποβοήθηση κάμερας και τη χρήση ειδικών μικροεργαλείων αποκαθιστά τη βλάβη. Στην περίπτωση που η περιφέρεια του μηνίσκου είναι αυτή που έχει υποστεί τη βλάβη ο μηνίσκος μπορεί να συρραφεί. Εάν όμως η ρήξη έχει εντοπιστεί πιο κεντρικά τότε διενεργείται μερική μηνισκεκτομή. Με αυτόν τον τρόπο το υγιές εναπομείναν μέρος του μηνίσκου παραμένει και απορροφά τους κραδασμούς που επιβαρύνουν την άρθρωση, προστατεύοντας τα οστά του μηρού και της κνήμης από τη φθορά.

Ρήξη μηνίσκου : Διαδικασία πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την επέμβαση

Πριν την επέμβαση γίνονται οι απαραίτητες αιματολογικές εξετάσεις και ηλεκτροκαρδιογράφημα. Η επέμβαση διενεργείται με γενική ή επισκληρίδιο αναισθησία. Η διάρκεια της συνήθως δεν υπερβαίνει τα τριάντα λεπτά. Ο μετεγχειρητικός πόνος που αισθάνονται οι περισσότεροι ασθενείς είναι ελαφρύς και αντιμετωπίσιμος. Τα ράμματα αφαιρούνται μετά την έλευση δύο εβδομάδων. Είναι πιθανό να χορηγηθούν αντιπηκτικά φάρμακα για να περιοριστεί ο κίνδυνος θρομβώσεων στην περιοχή του ποδιού. Οι ασθενείς συνήθως εξέρχονται του νοσοκομείου λίγες ώρες μετά την επέμβαση περπατώντας χωρίς βοήθημα.

Ρήξη μηνίσκου : Eπιπλοκές

Δεν υπάρχουν αξιοσημείωτες επιπλοκές. Ο κίνδυνος μικροβιακής λοίμωξης είναι σπάνιος. Ο ιατρός προς αποφυγήν του, ενδέχεται προληπτικά να χορηγήσει αντιβιοτικά. Ο κίνδυνος εμφάνισης θρόμβωσης στην περιοχή αφορά κυρίως άτομα με γνωστή ιδιοπαθή προδιάθεση και σε αυτές τις περιπτώσεις αντιμετωπίζεται με τη χορήγηση αντιπηκτικών. Η συνήθης  “επιπλοκή” είναι η αίσθηση ενοχλήσεων στην περιοχή της άρθρωσης, πράγμα φυσιολογικό διότι αναλόγως την περίπτωση η άρθρωση ενδέχεται να χρειαστεί σημαντικό διάστημα για να επανέλθει πλήρως.

Ρήξη μηνίσκου: Περίοδος αποκατάστασης

Κατά τις πρώτες ημέρες επιστροφής στο σπίτι απαιτείται αυξημένη προσοχή στην καταπόνηση του γόνατος στην καθημερινότητα. Ο ασθενής θα είναι σε θέση να στηρίζεται στο πόδι του άμεσα μετά την έξοδο από το νοσοκομείο και να επιτελεί τις καθημερινές του ασχολίες πάντοτε με τη δέουσα προσοχή. Μετά από διάστημα δύο περίπου εβδομάδων θα μπορεί να εντάξει και αθλητική δραστηριότητα στο καθημερινό πρόγραμμά του. Η φυσικοθεραπεία από εξειδικευμένο κινησιοθεραπευτή σε συνεργασία πάντα με τον θεράποντα ιατρό κρίνεται απαραίτητη για γρηγορότερη αποκατάσταση.

Ρήξη μηνίσκου: Αποτελεσματικότητα θεραπειών

Οι συντηρητικές θεραπείες δεν επιφέρουν πλήρη αποκατάσταση. Όμως η επεμβατική μέθοδος έχει σημαντικά οφέλη, καθώς ο πόνος ελαχιστοποιείται και η λειτουργικότητα της άρθρωσης επανέρχεται σε φυσιολογικά επίπεδα. Όταν τα συμπτώματα του γόνατος οφείλονται σε μεμονομένη ρήξη μηνίσκου, η αρθροσκόπηση έχει άριστα αποτελέσματα.